Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar (TGOJ) bildades i slutet av 1800-talet för att kunna transportera järnmalm ner till Östersjökusten. Under bolagets storhetstid kunde man även åka passagerartrafik från Ludvika till Oxelösund, med ett par byten, med möjlighet att kliva på/av vid idag närmast exotiska stopp så som Gusselby, Vedevåg, Ullersäter, Folkesta, Bälgviken, Harsjön, Mellösa och Vadsbro för att nämna några.
Den här printen är vår hyllning till Grängesberg-Oxelösunds järnvägar som spelade en viktig roll i den industriella utvecklingen i Sverige under sin aktiva tid. Även om järnvägen inte längre är i drift har den en plats i Sveriges transport- och industrihistoria.
Bilden föreställer lokomotiv TGOJ nr 126 som tillverkades av Nydqvist och Holm i Trollhättan i början på 1900-talet, och som då var bolaget kanske starkaste lok och bland annat användes för malmtågen. Loket ska ha skrotats i slutet av 60-talet men systerloket nr 125 finns bevarat hos Nora Bergslags Veteran-Jernväg.
Mått: 50x70 cm
Printen är tryckt på 250g silk-papper.
Pris inklusive frakt.